2023 – STICHTING SINUS PRESENTEERT: DE WEEK VAN DRIFT

* Op instagram vind je de foto’s van alle optredens. *

Elektronische muziek staat voor meer dan dansen alleen. Sterker nog: voor een deel van de samenleving is het de hartslag waarop het leven zich voortbeweegt. Voor ons ook, en daar vertellen we je maar wat graag meer over. Daarom duiken we tijdens De Week van Drift samen in de bijzondere manieren waarop kunst, muziek, cultuur en mensen elkaar telkens weer weten te vinden op de dansvloer en in de studio.

Met De Week van Drift presenteert Stichting Sinus vier dagen aan verdieping en luisterplezier op het gebied van elektronische muziek. Van dinsdag tot en met vrijdag, voorafgaand aan Drift Festival, plaatsen we ontwikkelingen in perspectief en ontdekken we hoe die zelfs levensbepalend kunnen zijn.

Vier dagen, vier locaties. Muziek en kunst, films en talks.
Dit is het programma van De Week van Drift.

[FILM] Raving Iran
LUX, dinsdag 6 juni, 19:30 -22:00

Anoosh en Arash alias Blade & Beard zijn net als wij. Ze houden van muziek, dansen en uitgaan – met één groot verschil: waar wij ons veilig door de nacht bewegen, stellen zij eerst de vraag of de nacht wel veilig is. Op dinsdag 6 juni leer je ze kennen tijdens de vertoning van Raving Iran, een prachtige docu waarin we de bevriende dj’s en promotors volgen die opereren onder de radar van een nietsontziend regime. Kleur je buiten de lijnen? Dan maak je kennis met het klappen van de zweep. Voor de vertoning gaan we in gesprek met Reza die er iets soortgelijks meemaakte, en staan we stil bij onze luxepositie.

[TALK] Elias Mazian x The Golden Hour
De Vereeniging, woensdag 7 juni, 19: 15-21:45
Hij heeft over de hele wereld bewezen dat hij dansvloeren vakkundig in de fik kan draaien, maar dat Elias Mazian een ander muzikaal leven heeft vol ingetogen teksten en meeslepende liedjes wist je wellicht nog niet. The Golden Hour laat je op woensdag kennismaken met de wereld van de dj tijdens een uur durend muzikaal interview in De Vereeniging. Je hoort wat hem beweegt, hoe hij is gekomen waar hij is en wordt meegenomen in zijn wereld aan de hand van gesprekken en muziek die belangrijk voor hem is. Check zijn track Nooit Meer Een Einde en je weet waarom je erbij wilt zijn.

[FILM & MUSIC] Go Short x Kessler (live)
Hubert, donderdag 8 juni, 19:00-22:00

Samen met Go Short – het internationale filmfestival voor de korte film – brengen we film en livemuziek bij elkaar op donderdag. We nemen je mee in de wondere wereld van La Persistente (2018), waarin je kennis maakt met Ivan, die op zijn motorfiets op een wraakzuchtig avontuur gaat in de Franse Pyreneeën. De soundtrack wordt live voor je gespeeld door het Britse breakbeat-fenomeen Kessler. De dj en producer is kind aan huis in De School, en heeft een hypnotische trip voor je gecomponeerd als begeleiding van de film. Unieke-ervaring-alert! Naast La Persistente zie je die donderdagavond nog twee korte films – welke dat zijn hoor je later.

[ART & MUSIC] Lyra Pramuk, Oceanic, Martina Raponi, Mint Park
Doornroosje, vrijdag 9 juni, 19:00-23:00
De laatste dag eindigen we met een uitsmijter in de vorm van vier performances in Doornroosje. Je maakt er kennis met de Echoluminescence live-show van Lyra Pramuk, die klassiek, vocalisme, pop, performance en hedendaagse clubcultuur fuseert in wat het beste als ‘futuristische volksmuziek’ omschreven kan worden. Rotterdams fenomeen Oceanic geeft een live-uitvoering van zijn nieuwe album Choral Feeling weg, waarop hij de stemmen van vrienden en geliefden verweeft in een prachtige plaat. Digitaal kunstenares Martina Raponi trekt je mee in haar artificiële droomwereld met een audiovisueel spektakel. En last but zeker not least komt Mint Park met je onderzoeken wat ‘luisteren’ betekent in het digitale tijdperk aan de hand van een speciale A/V-show.

De Week van Drift wordt mede mogelijk gemaakt door gemeente Nijmegen en Het Prins Bernhard Cultuurfonds Gelderland.

2020 – ARTISTS IN RESIDENCE

In november 2020 organiseert Sinus het Artist in Residence project in samenwerking met Drift Festival. Gedurende deze periode krijgen Tom Trago en Animistic Beliefs de mogelijkheid om 4 dagen te werken in een uitzonderlijk zeldzame studio. In deze studio nodigen we de artiesten uit om onder begeleiding van een studio engineer te werk te gaan met bijzondere muziekcomputers en meetapparatuur uit de jaren ‘50 t/m ‘80. Aan de hand van deze apparatuur worden de artiesten blootgesteld aan nieuwe mogelijkheden waarmee we makers uitdagen buiten hun comfortzone te treden en aan de hand van het experiment op zoek te gaan naar nieuwe invalshoeken. Omdat de artiesten tijdens hun studio periode volledige creatieve vrijheid ervaart, stimuleren we ze om een eigen interpretatie en werkwijze toe te passen tijdens dit project.

Tom Trago en Animistic Beliefs presenteren het werk aan de hand van een performance in de grote zaal van het Nijmeegse Doornroosje. Voor een select publiek wordt toelichting gegeven op het productie- en creatieproces en is er ruimte voor vragen waarmee de bezoeker de mogelijkheid geboden wordt om kennis te nemen van de route die de artiest bewandeld heeft.

Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting Sinus, Jäger Music, Doornroosje, Willem Twee studios en Open Source Radio. Meer weten? Jäger Music legt het uit: bit.ly/jäger-drift-in-residentie